Hvordan gå frem for å skaffe stands? #
Når man legger til rette for at ungdommer og unge voksne fra ulike menigheter kommer sammen, vil organisasjoner kunne ha et ønske om å få lov til å promotere sitt arbeid! Dette være alt fra skoler, menigheter eller andre arrangementer. Dette er derfor en god måte for å få inn litt ekstra penger ved å selge standplasser.
For å få denne informasjonen ut, kan det være nyttig å promotere standplassene gjennom påmeldingen eller ved å ta kontakt med de organisasjonene dere tenker vil være interessert i få komme å holde stand! For å gjøre dette på en ryddig og oversiktlig måte, anbefales det å lage en enkel kontrakt for standplasser. Under ligger det vedlagt et enkelt forslag til hvordan en slik kontrakt kan se ut.
Ut ifra størrelsen på arrangementet, kan det være nødvendig å prissette standplasser ulikt. Nøyaktig hvordan denne fordelingen gjøres er opp til dere. En naturlig måte å gjøre det på er at de plassene folk må forbi eller ender opp med å være rundt, selges dyrere enn resterende. Kan eventuelt variere det ut ifra størrelse på standplassen.
Hvordan finner vi de som er aktuelle? Hvem kan vi spørre? #
Når det kommer til hvem man kan henvende seg til om å stå på stand, vil det først og fremst være viktig å se på målgruppen. Dersom arrangementet innehar deltakere som går på VGS, vil det for eksempel være nærliggende å ta kontakt med bibelskoler, folkehøyskoler o.l. som treffer deltakerne med sitt tilbud. Dette varierer derfor ut ifra hvem som kommer på deres arrangement.
Utover dette anbefaler vi å bruke det nettverket man har! Innad i et lokallag vil man alltid ha ulike kontakter og muligheter til å henvende seg til naturlige standholdere. Videre vil det være fordelaktig å gi et mandat til en person om ansvaret for stands. Dette gjør det enklere og mer oversiktlig for dere innad i lokallaget, men også for de dere kontakter som da har et konkret kontaktpunkt.
Hvordan kommunisere? #
Når dere tar kontakt med ulike organisasjoner er det viktig å få frem hvem dere er. Beskriv gjerne arrangementet deres, alt fra antall, aldersgruppe, tidspunkt, innhold osv. som vil være nyttig når det kommer til planlegging for standholderen.
Sist men ikke minst – og kanskje det viktigste av alt – henvend dere på en respektfull måte slik at standholderen kjenner seg ønsket!